Pytanie. Czy związek może odmówić przyjęcia kandydatowi, który należy już do innego związku.
W tej kwestii wypowiadaliśmy się już w komentarzu do zmian w ustawie o związkach zawodowych. Nie znajduję w publikatorach żadnych nowych wypowiedzi na temat możliwości ograniczenia w statucie związku zawodowego prawa do przynależności do więcej niż jednej organizacji związkowej. W tej sytuacji należy zauważyć jaki wpływ może mieć upływ czasu na wykładnię prawa.
Obowiązujący od dwóch lat art. 25[1] ust. 5 u.z.z jednoznacznie wskazuje, że dopuszczalna jest przynależność jednej osoby do więcej niż jednego związku zawodowego. Jednocześnie przepis ten wprowadza pewne negatywne skutki, jakie ponosi w tym przypadku organizacja związkowa – osoba taka może być uwzględniona przy ustalaniu liczebności tylko jednej organizacji. Jednocześnie członkowie władz związku ponoszą odpowiedzialność karną w przypadku podania nieprawdziwych danych o liczebności związku (art. 35 ust. 2[1] pkt 3 u.z.z.). W efekcie związki zawodowe zmuszone są co najmniej do szczegółowego weryfikowania okoliczności będącej poza ich kontrolą. Statutowy zakaz przynależności do więcej niż jednej organizacji związkowej jawi się jako sensowne i racjonalne rozwiązanie. W efekcie art. 25[1] ust. 5 u.z.z. może być uznany za istotny argument za dopuszczalnością takiego zakazu.
Czy pracodawca może oczekiwać, że pracownicy zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy na podstawie art. 31 u.z.z. będą podpisywać listę obecności na zakładzie pracy? Zagadnienie związane z szerszym tematem tzw. „czasu pracy etatowego pracownika związkowego”.
Ocena skutków prawnych podawania się federacji związków zawodowych (związku zrzeszającego inne związki zawodowe, nie posiadającego deklaracji członkowskich osób fizycznych - pracowników) za związek o charakterze międzyzakładowym (związek zrzeszający i posiadający deklaracje osób fizycznych) Ocena dotyczy ewentualnych skutków przewidzianej w znowelizowanej ustawie o związkach zawodowych sądowej kontroli liczebności i reprezentatywności takiej organizacji, a także podpisywania przez nią dokumentów zbiorowego prawa pracy
Pytanie: Jaka jest relacja między art. 241[9] § 2 k.p. a art. 25[3] ust. 3 u.z.z. W szczególności czy wspólna reprezentacja, o której mowa w art. 25[3] u.z.z. musi powstać w celu dokonania zmian w ZUZP?
Pytanie:
Czas pracy związkowca; czy pracodawca może wymagać od zwolnionego z obowiązku świadczenia pracy związkowca bytności w zakładzie pracy – orzecznictwo, komentarz
W ramach prac Zespołu ds. prawa pracy przy Radzie Dialogu Społecznego przedstawiono dwa projekty regulacji dot. zasad dobrej współpracy w zakresie wstępu przedstawicieli związków zawodowych na teren zakładu pracy oraz prowadzenia działalności informacyjnej. Pierwszy to projekt nowelizacji art. 33 [1] ustawy o związkach zawodowych [uzz] drugi to kodeks (porozumienie central związkowych), wprowadzające zasady dobrej współpracy w zakresie wstępu przedstawicieli związków zawodowych na teren zakładu pracy oraz prowadzenia działalności informacyjnej. W pierwszej kolejności przytaczamy treść obydwu projektów, w następnej komentarz oraz nasze stanowisko w tej sprawie.